Servicii media gratuite în timp de pandemie.

Linkedin-ul este platforma pe care o exploatez în această perioadă, urmărind postările oamenilor pe care îi admir. Așa am dat și de o postare a lui Alexandru Negrea, care m-a inspirat să scriu câte ceva despre comportamentul unor proprietari de afaceri în această perioadă. Părerea mea personală este legată de faptul că au avut acest tip de comportament și înainte de momentul actual, doar că acum s-a acutizat și a ieșit la suprafață.

Învață din greșelile altora, nu poți trăi destul pentru a le face pe toate.

— Anna Eleanor Roosevelt

Nu confunda persoana juridică cu persoana fizică!

Nu este niciun secret faptul că o firmă își acoperă cheltuielile din prețul de vânzare al produselor sau ale serviciilor sale. Dacă nu înțelegi acest mecanism simplu de funcționalitate, atunci nu apela la nimeni să îți presteze o muncă cu titlul de ”donație”. Poți pune mâna să lucrezi tu gratis pentru nevoia ta. Nimeni nu zice, să negociezi un discount, care să fie de bun simț pentru ambele părți și nu sunt rău când zic asta!

Personal mi se pare ciudat că în situația actuală, de PANDEMIE, există firme care dezvoltă site-uri GRATUIT!  Dar poate nu înțeleg eu strategia din spatele acestor firme.  E ca și cum toate magazinele, în timp de pandemie și-ar vinde gratuit produsele!

Când eram tânăr credeam că banii și puterea mă vor face fericit. Aveam dreptate.

— Bill Gates

Cât costă un site de prezentare?

Atunci când vrei să îți dezvolți un website ai doua variante: de la zero (unde costurile sunt mari, dar nu voi intra în detalii acum) sau într-o platformă open surce ex. WordPress, însă, oricare dintre variante ai alege, nu există nicio variantă GRATUITĂ.

Iată doar câteva costuri pe care trebuie să le ai în vedere când vrei să faci un site:

1. Achiziționarea unei teme premium, cu taxe ajungi la 70 USD.

2. Plugin-uri – tema vine cu o parte din plugin-uri, insă de multe ori sunt și cu plată, care difera de la zeci de USD pana la câteva sute de USD (luna/an). Dacă vrei să fie personalizate sau dezvoltate de la zero, trebuie să știi că există și aici un preț, și nu este chiar mic.

3. Design – majoritatea cred ca totul se rezolvă dacă tema are design. Până acum nu am întâlnit nici un client care sa nu-mi solicite “ceva modificări” pe design.
Modificări care vin cu un cost și care pot varia de la 20 eur/h pana la 60 eur/h

Pentru ajustarea unui design de temă, ex. pentru wordpress, poate lua între 4 și 8 ore, dar la fel de bine poate dura și 30h.
De exemplu, pentru un banal slider ai nevoie să aloci 2-3 ore pentru a arăta profesional!

De ce ? (aloci timp de research/ caută poze care să ajute să exprime ceea ce dorește clientul, apoi editează-le, caută fonturi “dacă nu vine clientul cu brand identity“, optimizează slide-urile, trimite către feedback, primește alte modifcări, implementează modificările, ai s-au nu, un CTA pentru ele… de multe ori esti confundat cu un copyright, dar asta-i altă poveste 🙂 ) și povesta poate continua…

4. Timp de setat/implementat fiecare cerință din temă, unde la altfel costul variază de la 30 la 60 eur/h și poate dura un minim de 8 ore.

5. Ajustări pe programare – după lansare proiect – asemenea costurile pornesc de la 20 eur/h. Dacă vei găsi pe cineva la acest cost, ești chiar norocos! Costul poate să ajungă și la 60 eur/h și se lucrează un minim de 4-8 ore, depinzând de ajustări.

6. Client service – minim 30-40 eur/h.

7. Management proiect client/echipă – minim 30 eur/h. Durata depinde de la proiect la proiect, minim de 10 ore.

8. Copyright – de multe ori extern și pornește de la 30 eur/h și poate creste pana la 70-80 eur/h.

9. SEO – un cost lunar minim 500 euro și care poate creste în funcție de preferințe.

10. Hosting – pachetul minim are un cost aproximativ de 30 eur/an. Dacă oferi un site GRATUIT, bănuiesc ca se va oferi și hosting tot gratuit măcar pentru o perioada de 1 an.

11. Poze profesionale, care va trebui achiziționate, ex. Adobe Stock, un abonament de 10 poze, costă 30 USD, pentru 40 poze costă 80 USD pe lună fară TVA.

O gratuitate, “banală” de 1500 Euro! Și este doar un cost direct, o firmă mai are și alte cheltuieli pe lângă cele directe, nu-i așa?!

EXTRA! Va trebui alocat buget și pentru partea de LEGAL (GDPR / TERMENI ȘI CONDIȚII / CONFIDENȚIALITATE, etc). Pagini, adesea copiate de la x și y! Foarte puțini oferă importanță acestor pagini și care ar costa între 500 și căteva mii de eur. la o firmă de avocatură.

Și atunci, mă întreb, oare cum reușesc aceste firme care oferă GRATIS (300-400 eur.), să își mențină afacerea sustenabilă, cum își asigură cash-flow ul și cum scot profit din activitatea lor?

Sunt oameni care au bani si oameni care sunt bogati.

— Coco Chanel

Despre finanțele tale

Nu înțeleg cum ai putea rezolva partea de contabilitate cu bunul gest, de a dărui gratuit cele de mai sus, dacă ai o societate… De asemenea, nu vad nici dacă ești freelancer, cum ai putea achiziționa toate acele servicii de mai sus… Plus, întreb și eu, nu mănânci? Nu plătești facturi? Unde stai în chirie, nu plătești cumva?

Prin urmare câte site-uri GRATUITE îți permiți să faci sau să cumperi?

Aștept cu interes comentariile voastre!